RESPIRAČNÍ TRÉNINK (NEJEN) PRO BOJOVÉ SPORTY

Možná se ptáte, proč byste měli trénovat dýchání, vždyť dýcháte automaticky. Když jste v klidu dýcháte mělce a pomalu, když jedete na max tak se dýchání prohloubí a zrychlí. Tak o co jde?

Ono totiž nejde o samotné dýchání, ale o svaly, které to dýchání umožňují. Jedná se o stejný typ svalů, které vám umožňují pohyb a které denně trénujete pro sílu, výbušnost a vytrvalost. Ano jedná se o příčně pruhované svaly, které jsou na jednu stranu rychle unavitelné, ale současně jsou při správné metodice velmi dobře proti únavě trénovatelné. Problém je v tom, že při udržení výkonu nejde jen o samotné svaly, které při výkonu spotřebovávají kyslík, ale i o další orgány, které jim ten kyslík v dostatečné míře zajistí.

Dnes se zaměříme právě na dýchací ústrojí. Vše velmi zjednoduším, tak abych vám poskytl použitelné informace pro trénink bez vědy, která se za tím vším skrývá. Dýchací ústrojí, to jsou dýchací cesty, plíce a dále dýchací svaly. Svaly můžeme dělit různě, na inspirační/expirační, hlavní a pomocné. Nás budou zajímat svaly mezižeberní a bránice.

Obecně pro dýchací svaly platí totéž, co pro ostatní příčně pruhované svaly. Trénujete-li pouze velké objemy a nízké intenzity budou svaly efektivní při dlouhodobé vytrvalosti, ale nebudou výbušné a jakékoliv zvýšení intenzity je za chvíli zcela unaví a vice versa, tréninky jen ve vysokých intenzitách neumožní svalovým buňkám se adaptovat na aerobní metabolismus a vše se bude odehrávat výrazně anaerobně, což sice umožní získat výbušnost a pracovat ve vysokých intenzitách, ale jen velmi krátce a především s velmi prodlouženou dobou pro zotavení. Proto se určitě shodneme na tom, že trénink musí být správně strukturovaný. O praxi více ve videu.