Výkonnostní testování aneb “Položte si zásadní otázku… Zlepšujete se?”

Stovky hodin tréninku ročně, únava, obrovské výdaje a žádný sociální život. Pak se jen modlíte, aby to vše vedlo tam, kam potřebujete – na vrchol. Víte ale jistě, že tam směřujete?

Každý sportovec by se měl neustále vyvíjet. Musíte se na jedné straně zlepšovat technicky, získávat zkušenosti a psychicky zrát. To je dost ošemetná hra a vyžaduje dobrého sportovního kouče, který zajistí, že se budete stále učit novým věcem a budete je umět použít. Na druhé straně, se musíte posouvat fyzicky – sílit, zrychlovat, zlepšovat vytrvalost i tělesné složení.Tady se o dost hůř volí efektivní metody, ale zjistit výsledky je poměrně jednoduché, a přesto to tak málo lidí dělá.

Vaše tělo je ten stroj, který na kterém to celé stojí, a vy nevíte jaký má výkon?? Vy nevíte v jakém je stavu? Na které součástce hrozí porucha a jak je na tom s olejem? To přirovnání ke stroji možná zní trefně, ale má to jeden háček. Když do stoje něco dáte, víte že to tam je a celkem hned vidíte, že s tím pracuje. Když ho nějak nastavíte, je nastavený.
Tělo ale nemusí to co mu dáte vůbec vzít a na vaši tréninkovou zátěž vůbec nemusí reagovat tak, jak si představujete. Proto je dobré tréninkový proces neustále analyzovat. Mezi odbornou veřejností je celkem rozšířený názor, že většina sportovců není dostatečně fit pro úroveň, na které soutěží. Pod to bych se podepsal. A také říkám, že vídám spoustu lidí, kteří jsou čím dál stejní. Nebuďte čím dál stejní. Buďte s každým tréninkovým cyklem, s každým soutěžním obdobím o něco lepší a odolnější vůči zranění. Pokud s tím chcete nějak pomoct, klidně se obraťte na mě nebo moje kolegy z projektu TOPATLET. Mimochodem v blízké době pořádáme hromadné testování (viz událost Komplexní profil sportovce.)

Na závěr uvádím pro inspiraci nějaké výkonnostní výsledky z databáze Americké NSCA (National Strength and Conditioning Association), abyste měli třeba malé srovnání.

  • 10m sprint (národní tým fotbalu): 1,52 – 2,12s
  • 20m sprint (národní tým fotbalu): 2,70 – 3,30s
  • 10m sprint (národní tým fotbalu – ženy):  1,63 – 1,72s
  • 20m sprint (národní tým fotbalu – ženy): 2,70 – 3,30s
  • 10m sprint (národní rugby league): 1,55 – 1,67s
  • skok do dálky snožmo (draft NHL): 2,36 – 2,72m
  • vertikální výskok (draft NHL): 54,4 – 69,6cm
  • vertikální výskok (college wrestling): 44 – 60cm
  • Dřep (národní tým fotbalu): 150,5 – 192,9kg
  • Dřep (národní tým rugby union -21): 133,2 – 189,8kg

Tyto a spoustu dalších testů, včetně laboratorních vyšetření a vyšetření svalových dysbalancí vám v případě zájmu poskytneme s kolegy z TOPATLET.CZ.