Trénink dýchacích svalů – Respiratory Muscle Training

Nejdříve něco málo marketingu …

TVÉ SVALY JSOU JAK VÝKONNÝ A DOKONALE VYLADĚNÝ MOTOR SUPERAUTA.

TVÉ SRDCE, SILNÁ PUPMA, DODÁVÁ SVALŮM VŠE, CO POTŘEBUJÍ.

A CO TVÉ PLÍCE?

VĚNUJEŠ SE PRAVIDELNĚ DECHOVÉMU TRÉNINKU? NE?

PAK JEN SOTVA DOKÁŽEŠ VYUŽÍT POTENCIÁL SVÝCH PLIC NA MAX!

JSI JAKO FORMULE, KTERÁ MÁ VZDUCHOVÉ SÁNÍ Z FELICIE.

JEN EFEKTIVNÍ DÝCHÁNÍ TI UMOŽNÍ VÝKON NA MAXIMÁLNÍ OTÁČKY

A nyní něco málo vědy …

Dýchání není důležité jen pro kontinuální dodávku O2, ale i pro efektivní odbourávání CO2. Vydýchávání CO2 je při práci ve vysokých intenzitách velmi důležité, jelikož vysoká hladina CO2 je hlavním faktorem únavy (1).

Central Governor (ústřední omezovač), WTF?

Jedná se o systém ochrany vitálně důležitých systémů pro přežití těla. Mozek, srdce, plíce, jsou pro přežití nezbytné, pokud, např. díky excesivnímu zatížení při sportovním výkonu, začne některý z těchto orgánů strádat, je tělo nastaveno tak, že okamžitě omezí aktivitu periferie (např. dodávkou krve). Jedním z těchto mechanizmů je tzv. metaboreflex (3-10). Pokud chemoreceptory lokálně (např. v bránici) detekují zvýšení CO2, dojde k vazokonstrikci v periferii tak, aby se část ušetřeného srdečního výdeje přesunula k vitálně preferenčním orgánům a oddálila jejich selhání. Což vede velmi rychle ke snížení výkonnosti sportovce a často i nutnosti výkon přerušit.

Proč tedy RMT?

Dýchání zajišťují dýchací svaly, při nádechu vytvářejí podtlak v hrudní dutině, což vede k nasávání vzduchu do plic. Všechny dýchací svaly včetně bránice jsou tvořeny příčně pruhovanou svalovinou, která je, stejně jako ostatní příčně pruhovaná svalovina (např. svaly dolních končetin) rychle unavitelná, ale i dobře proti této únavě trénovatelná.

Dýchání je i o cirkulaci krve

Podtlak v hrudní dutině má další důležitý efekt, zvyšuje tzv. srdeční preload neboli žilní návrat krve z periferie (např. ze svalů dolních končetin) do srdce a plic, což zvyšuje množství krve pro okysličení (a odstranění CO2) a dále má pozitivní vliv na srdeční výdej (množství okysličené krve vypuzené do periferii – Frank-Starlingův princip). Jak nyní víš, efektivní dýchání má pozitivní vliv i na dynamiku krevního oběhu.

Proto udělej pro svůj výkon maximum a trénuj dýchací svaly.

 

ZDROJE

  1. Neural Control of Breathing and CO2 Homeostasis
    Patrice G. Guyenet1,* and Douglas A. Bayliss1
    Sports Med. 2012 Aug 1;42(8):707-24. doi: 10.2165/11631670-000000000-00000.
  2. Effect of respiratory muscle training on exercise performance in healthy individuals: a systematic review and meta-analysis.
    Illi SK1, Held U, Frank I, Spengler CM.
  3. Babcock MA, Pegelow DF, McClaran SR, Suman OE & Dempsey JA (1995).
    J Appl Physiol 78, 1710–1719.
  4. Dempsey JA, Romer L, Rodman J, Miller J & Smith C (2006).
    Resp Physiol Neurobiol 151, 242–250.
  5. Harms CA, Babcock MA, McClaran SR, Pegelow DF, Nickele GA, NelsonWB & Dempsey JA (1997).
    J Appl Physiol 82, 1573–1583.
  6. Harms CA,Wetter TJ, St Croix CM, Pegelow DF & Dempsey JA (2000).
    J Appl Physiol 89, 131–138.
  7. Hill JM (2000). Brain Res 856, 240–244.
  8. Rodman JR, Henderson KS, Smith CA & Dempsey JA (2003).
    J Appl Physiol 95, 1159–1169.
  9. Sheel AW, Derchak PA, Morgan JB, Pegelow DF, Jacques AJ & Dempsey JA (2001).
    J Physiol 537, 277–289.
  10. Witt JD, Guenette JA, Rupert JL, McKenzie DC & Sheel AW(2007).
    J Physiol 584, 1019–1028.