Rozhovor s Nickem Davenportem

Slibovaný rozhovor s Nickem Davenportem, zakladatelem společnosti Mind.Body.1, která se zabývá kognitivním tréninkem. Více se dozvíte na jeho instagramu @themindbody1

Ahoj Nicku, řekni nám prosím něco o sobě a své minulosti. 

Ahoj všichni! Již několik let se aktivně vzdělávám v kognitivních vědách. Původně jsem studoval psychologii a mám vysokoškolský diplom v exercise science se zaměřením na sportovní psychologii. K tomu mám několik let zkušeností z klinické psychologie, kdy jsem se aktivně studoval terapeutické intervence a vědu o osobnosti. Jako atlet jsem začínal jako hráč baseballu a zároveň jsem dělal atletiku. 

Na střední škole jsem následně začal hrát americký fotbal, díky kterému jsem dostal částečné stipendium na univerzitu. Během studia mě četná zranění a ztráta motivace svedly z cesty sportovce. Začal jsem pracovat jako osobní trenér a po nějakém čase jsem se stal silově kondičním trenérem, pričemž jsem měl šanci pracovat s mnoha atlety na vysoké úrovni. 

Zkušenosti ze sportu jako atlet, ale i jako trenér v kombinaci s mým vzděláním v mentálním zdraví a kognitivních vědách položily základy pro to, co je nyní mojí životní náplní.

Co přesně je Mind and Body 1?

Mind and body 1 je společnost, specializující se na trénink poznávacích schopností. Používáme metodu Cognitive conditioning, kerou jsem vytvořil. Je to schopnost efektivně zpracovávat podněty z prostředí a na jejich základě řídit motorické funkce s určitým cílem. Když to zjednoduším, vytváříme programy tak, aby lidé mohli a) vnímat informace z prostředí a mohli je b) využít k rozhodnutí či odůvodnění k  c) pohybu s konkrétním cílem. Trénujeme sportovce v American Top Team, NFL, NBA, MLB a spousty dalších. Mimo sport a fitness pracujeme také se studenty, vojáky, policisty či staršími osobami.

Proč je důležité trénovat náš mozek? A proč je to tolik důležité pro sportovce?

Mozek je základem pro vše, co děláme. Stejně jako je důležitá fyzická kondice, náš mozek musí být také v určité kondici. Co se týká sportovců, ve většině sportů je pro vítězství rozhodující hlavně fyzická kondice. Nicméně je nutné, aby byl sportovec schopný dělat pravidelně rychlá rozhodnutí pod tlakem a v nevýhodných podmínkách. 

Přináší tento trénink mysli nějaké výhody i v běžném životě?

To rozhodně ano! V Mind and Body je našim hlavním cílem zdraví mozku. Mimo výkonnosti dáváme mozku silnější základ. Struktura i funkce nervových buněk je pak silnější, což brání poškození či ztrátě těchto buněk a úpadku poznávacích schopností. To může ovlivňovat paměť v běžných každodenních úkolech, schopnost činit rozhodnutí, ale i nemoci jako je demence nebo Alzheimerova choroba. Aktivní mozek je k takovým věcem méně náchylný.

Můžeš se i tímhle druhem tréninku přetrénovat?

Neřekl bych, že můžeš přetrénovat kognitivní funkce.  Ano, mentální únava je možná, ale celkově by bylo spíše otázkou, jestli z toho pak ještě něco získáš. Například můžeš dělat tři hodiny možná náročného cvičení nebo možná i zábavného, ale pak to dojde do bodu, že už z toho nevytěžíš tolik, kolik jsi do toho vložil. Výzkum říká, že asi hodinu až hodinu a půl je vhodná doba, aby byl vidět pokrok. Zvyšování tréninkových dávek může vést ke zlepšování výsledku,  ale další přidaná hodnota tréninku už bude minimální. Teď, když říkáš, že budeš dělat věci jako čtení nebo učení se nových předmětů, tak pak to vždycky chceš dělat tak, abys udrželi svůj mozek silný!

Můžeš mi říct, jak často by lidé měli trénovat svoji mysl?  Nebo to také závisí na  každodenních aktivitách? 

No, pro přímé cvičení mozku (jako je kognitivní kondice) nebo jakýkoliv typ, doporučuje se cvičit hodinu až hodinu a půl týdně pro dosažení nejlepších výsledků. Pro celkovou kondici mozku bys měl být tak aktivní, jak jen to jde. To znamená učení se novým věcem, zkoušení nových věcí a zachování pozitivního myšlení jelikož negativita (nadměrná) a deprese mohou poškozovat mozkové buňky.

 Na rozdíl od většiny částí našeho těla se použitím neopotřebovává, ale stává se silnější, čím více jej používáme.

Je trénink mysli pro všechny? Existují nějaká věková doporučení?

 Ano! Pokud máte mozek (doufám, že to má snad každý haha), měli byste to trénovat. Nejdřív jsem osobně začal trénovat svoji vlastní dvouletou dceru 2 roky a nejstarší byl 90ti letý člověk ze zařízení pro pacienty trpějící Alzheimerovou chorobou. Cvičení mohou být přizpůsobena všem lidem jakéhokoliv věku, sportu nebo výkonnosti.

Řekneš nám prosím své oblíbené tři knihy, které pozitivně změnily tvůj život.

  • Spark od John Ratey
  • 48 Laws of Power od  Robertem Greenem
  • Mindset od Carol Dweck

Vyzkoušejte si trénink s Mind.Body 1 ZDE