Rozhovor s Phil Daru

Ahoj Phile. Můžeš nám prosím říct, kdo jsi a co děláš?

Moje jméno je Phil Daru. Jsem výkonnostní trenér tady v ATT a také vlastník Daru Strong Performance Systems a trénuji některé z nejlepších UFC fighterů na světě společně s dalšími atlety. V minulosti jsem hrál Americký fotbal na univerzitě. Mám titul ve Sports medicine and Exercise science. Osm let jsem profesionálně zápasil v MMA a při tom jsem trénoval i soutěžil v jiných sportech, jako bodybuilding, strongman nebo powerlifting ve kterém závodím do teď.

Kolik fighterů momentálně trénuješ?

Momentálně si myslím 63 a za 10 let mé trenérské kariéry jsem trénoval dohromady přes 200 fighterů.

Z toho jsou někteří v kempu a někteří mimo, že?

Ano.

Jaké testování s fightery děláš a proč?

Děláme fyzické, fyziologické a pohybové testování. Používáme některé testy z FMS (functional movement screen), ale zároveň používám testy, které jsou více specifické pro zápasníky. Zároveň je důležité pravidelně pozorování toho, jak se atleti hýbou při rozcvičce a při samotném tréninku. MMA je kontaktní sport, proto je třeba na každém tréninku pozorně sledovat, zda nedochází k nějakým kompenzacím při základních pohybech.

Ano, všiml jsem si, že se někdy tréninkový program mění, protože někteří zápasníci mohou být zranění, mají bolest nebo něco jednoduše není v pořádku. Což je to, o čem mluvíš, že?

Ano, jak už víš, je zde nutné být připraven regulovat program podle toho, jak je individuálně potřeba. Někteří zápasníci mohou jeden den dorazit v nejlepší formě a další den v o něco horší. Proto musíme mít nástroje a metody k tomu, vytvořit plán B, pokud je třeba.

Rozumím. V tréninku kladeš důraz na trénink maximální síly. V České Republice a nejen tam, mnoho zápasníků trénuje pomocí kruhových tréninků a podobných typů tréninku přesto, že jsou v přípravě na zápas. Tady to tak není. Proč je pro tebe trénink maximální síly pro zápasníky tak důležitý?

Zápasníci MMA neustále pracují na své kondici ve specifickém tréninku na žíněnce. Čeho mají naopak málo a na žíněnce se jim to nedostává je trénink absolutní síly, která zvyšuje celkovou schopnost sílu produkovat. Ta následně zlepšuje schopnost generovat větší sílu. Takže si chceme být jistí, že neustále stimulujeme produkci síly, abychom mohli zvyšovat poweroutput s blížícím se zápasem. Proto pokaždé, když sáhnou na činku, chci zvýšit jejich maximální sílu a tím pádem položit základy pro výbušnost.

Rozumím. V tréninku se zápasníky nepoužíváš vzpírání. Proč tomu tak je?

Vzpírání je sport sám o sobě. Je velmi technicky náročný a jak zde často sám vidíš, mnohdy to chce hodně času naučit někoho základní sumo mrtvý tah nebo základní dřep. Z toho důvodu by pro mě bylo velmi těžké je učit něco tak technicky náročného. A zároveň chci, aby se soustředili spíš na učení techniky svého sportu a ne vzpírání. Jsou to zápasníci a ne vzpěrači. My pouze musíme zajistit, abychom zvolili co nejvíce efektivní tréninku s co nejlepším transferem do jejich sportu.

Můžeš nám říct, jaký je rozdíl mezi tréninkem profi zápasníka a nezkušeného zápasníka? Na co by se měli zaměřit ve svém silově kondičním tréninku?

Zkušení zápasníci by měli pracovat na mobilitě a kontrole pohybu. Musí být schopni kontrolovat své tělo, odolávat vnějším silám a produkovat sílu v krajních rozsazích pohybu. K tomu jim například může pomoci systém Functional Range Conditioning.

Zápasníci v kempu i mimo něj pracují při tréninku na GPP (general physical preparation) – obecná fyzická připravenost. Proč tomu tak je?

Chci se ujistit, že si atleti udrží určitou úroveň zdatnosti. Nemají zas tak dlouhé přípravné období a někteří berou zápasy, které jim nejsou oznámeny dostatečně dopředu a někteří jdou ze zápasu do zápasu. Není opravdu čas na přípravu, proto musíme neustále pracovat na regeneraci kloubů, zvyšování svalové síly a zmenšujeme svalovou nerovnováhu jak jen můžeme pomocí metody opakovaných úsilí a celkové GPP vkládané do tréninku v asistenčních cvicích.

Poslední otázka. Jaké jsou tři knihy, které tě ovlivnily?

  • Book of Methods – Luie Simons – protože jsem West Side Barbell fanoušek
  • Conscious Coaching – Brett Bartolomew
  • Science and Practice of Strength Training – Vladimir M. Zatsiorsky, William J. Kraemer
  • Organize Tomorrow Today – kniha, která se týká osobního rozvoje